fbpx

מודל B.A.G.E.L ותרומתו לתקשורת טובה יותר בינך לבין הסובבים אותך

הפרעת קשב? נתק בתקשרות? איך זה קורה? מה ניתן לעשות כדי להקטין את הנתק?

מכירים את המשפטים הבאים?

"הוא לא שומע אותי!"

"זה כאילו אני מדברת לקיר!"

"אני אומרת א' והוא עושה ב' ! "

"אוף ,נמאס לי שאני מדברת לעצמי !"

"מה לא ברור לו?"

"איך הוא לא מבין ? הסברתי מיליון פעם !"

ובכן , העניין הוא די פשוט .המוח שלנו יוצר תמונות בעקבות מה שהוא קולט מחמשת החושים .

חמשת החושים (ראיה ,שמיעה, מגע ,טעם וריח ) קולטים את המציאות ויוצרים מפות במוח.

המוח שלנו גם יכול ליצור מפה מזכרון של משהו שהיה וזה מרגיש די דומה .

כדי לקבל את התמונה הנכונה במוח עלינו לחדד את החושים שלנו.זאת כדי לתקשר טוב יותר עם הסובבים אותנו.

ברגע שנחדד את החושים נדע באיזה מערכת ייצוג מתוך חמש מערכות ייצוג (על פי חמשת החושים -לכל חוש מערכת ייצוג משלו) משתמש האדם מולנו ואז התקשורת איתו תהיה הרבה יותר אפקטיבית ונכונה. אנחנו נדבר בשפה שמתאימה למערכת הייצוג של אותו אדם איתו אנו מתקשרים.

אם מערכת הייצוג שהאדם מולינו משתמש בה היא המערכת הראייתית ואנו מדברים איתו במילים הקשורות למערכת השמיעתית אז אין ספק שהמילים שלנו מגיעות לאוזניים ערילות ונכניס את עצמינו לתיסכול שהצד השני לא מקשיב לנו.

מערכות הייצוג של הטעם והריח הן מערכות מצילי חיים -השרדותיות שבהם המוח מגיב כמעט באפס זמן וללא בדיקה ובקרה עם החלקים השונים במוח לכן ההתייחסות לזיהויי מערכת הייצוג הרלוונטית לאדם שנמצא מולי תהיה למערכות הייצוג השמיעתי, הראייתי והחישתי בלבד בהם המוח כן יכול בדרך העיבוד של המידע במוח לשנות את המציאות.

מדוע חשוב למורים להשתמש בדרכי הוראה שונות בזמן שיעור ?

הסיבה נעוצה בכך שתלמידים שונים משתמשים במערכות ייצוג שונות וכאשר מורה משתמש בסוגים שונים של אופנים העברת חומר (פרונטלי ,מצגות, סרטים, משחק ,מעבדה ועוד) יותר תלמידים יקלטו את מה שהמורה מעביר. כל תלמיד יקלוט במערכת היותר חזקה שלו. הפער בין הרצוי למצוי קטן ורמת התיסכול והכעס קטנים .

 מודל B.A.G.E.L (פותח ע"י רוברט דילטס) .מודל זה מסייע בידינו לזהות את  הסימנים  ההתנהגותיים העיקריים שבעזרתם נזהה את המערכת הייצוגית איתה משתמש האדם מולינו כדי להפוך את התקשורת ליעילה יותר. 

אתן כאן בקצרה ועל קצה המזלג את סימני הזיהוי של המערכת הייצוגית הפעילה :(כמובן שההמלצה היא לא להסתפק בפוסט זה  בלבד וללמוד עוד ועוד כדי לחדד את החושים ולהיות רגיש יותר לעצמך ולסביבה שלך . ככל שאנו לומדים עוד ועוד אנו מבינים עד כמה אנחנו זקוקים יותר ויותר לחידוד והעמקה).

1. מערכת ייצוג ראייתית (חוש ראיה פעיל)- אישון העניים מורם כלפי מעלה ,  השענות אחורה, נשימה שטחית ,טון דיבור גבוה וקצב דיבור מהיר, המילים שאיתם ידבר יהיו קשורים לראייה .

2. מערכת ייצוג שמיעתית (חוש שמיעה פעיל )- האישונים מסתכלים הצידה,רוכנים קדימה, קצב דיבור איטי, נשימה עמוקה יותר, המילים שאיתם ידבר יהיו קשורים לשמיעה .

3.מערכת ייצוג חישתית -קינסטטית (חוש המישוש פעיל)   – גוף מכונס , כתפיים שמוטות, אישונים כלפיי מטה , נשימה עמוקה (אנחות) ,דיבור איטי ,תנועות הידיים יהיו באזור בין הלב לבטן.

בהצלחה ושתהיה תקשורת יעילה .

אשמח לענות על כל שאלה או בקשה בשמחה ואהבה רבה.

חיבוק גדול דליה